



Rotkäppchen Kuohuviini - myrskyisä historia
Rotkäppchen Sektkellerei sijaitsee Freyburgissa (Unstrut), keskellä Saale-Unstrutin viininviljelyaluetta, joka on Saksan pohjoisin laatuviinin viljelyalue. Talolla on pitkät perinteet, jotka juontavat juurensa vuoteen 1856. Samana vuonna Moritz ja Julius Kloss päättävät yhdessä ystävänsä Carl Foersterin kanssa avata viinikaupan Freyburgiin. Vain vuotta myöhemmin heillä on kuohuviinien tuotantoa varten rakennettu tehdas, "Freyburger Champagner-Fabrik-Gesellschaft". Kuohuviiniä markkinoidaan nimellä Kloss & Foerster. Tuon ajan muodin mukaisesti nimet ovat kaikki ranskalaisia, joten he myyvät "Monopolia", "Crémant Roséa" tai "Sillery Grand Mousseux'ta".
Seuraavien vuosien aikana yritteliäät liikemiehet tekivät uudesta tuotteestaan kuuluisan monin eri tavoin: kuohuviini sai kultaa Reichstagin viininmaistiaisissa vuonna 1876 tai Halleen järjestetyssä kaupallisessa näyttelyssä vuonna 1881. Yritys kasvoi tasaisesti. Lopulta vuonna 1894 astuu voimaan laki tavaramerkkien suojaamisesta, ja kuohuviinille on löydettävä uusi nimi. Freyburger-kuohuviinin kapseli toimii nimen suojelijana, ja niinpä -osoitteesta se kantaa nimeä Rotkäppchen Sekt.
Rotkäppchen Sektin ylä- ja alamäet 1900-luvulla
Brändin menestys kasvaa tasaisesti, ja esimerkiksi Rotkäppchen Sektista tulee armeijan upseerien tavarantoimittaja. Yritys kokee ensimmäisen takaiskun ensimmäisen maailmansodan ja sitä seuraavan 1920-luvun inflaation myötä. Seuraava maailmanlaajuinen talouskriisi tekee tavanomaisen tehtävänsä. 1930-luvulla tuotemerkki elpyy, mutta romahtaa jälleen toisen maailmansodan myötä. Sodan jälkeen tuotemerkki Rotkäppchen Sekt asetetaan ensin Neuvostoliiton sotilashallinnon valvontaan, sitten se siirretään Volkseingentumille ja jatketaan näin. Samaan aikaan tuotemerkin perijä Günther Kloss perusti Länsi-Saksassa uudelleen Kloss & Foerster Sektkellerei -yhtiön ja tuotti kuohuviiniä tällä nimellä.
DDR:ssä Rotkäppchen Sekt-brändi elpyy ja nousee uusiin korkeuksiin. Berliinin muurin murtumisen myötä myynti kuitenkin romahtaa jälleen. Yritys supistaa massiivisesti. Lopulta entiset Rokäppchenin työntekijät ottavat yhdessä sijoittajien kanssa vaikeuksissa olevan yrityksen haltuunsa ja rakentavat sen uudelleen. Vain yhden vuoden aikana myynti on jo ylittänyt odotukset. Punaisella korkilla varustetusta kuohuviinistä tehdään markkinatalouden kannalta kilpailukykyinen, ja ensimmäinen mainos kuvataan televisiota varten.
Rotkäppchen kuohuviinin nousu uudella vuosituhannella
Vuonna 1996 oli rakennettava uusi tuotantohalli vastaamaan kysyntää. vuonna 1997 pullot saivat kasvot, jotka niillä on edelleen. 2000-luvulla yhtiö alkoi ostaa osuuksia muista kuohuviinitaloista, kuten Mummista ja MM extrasta. Vuonna 2006 yritys osti Kloss & Foerster -kuohuviinibrändin oikeudet, ja näin tuotemerkit yhdistyivät uudelleen 60 vuotta kestäneen eron jälkeen.
Nykyään yritys valmistaa kuohuviinin lisäksi myös alkoholitonta viiniä, jota on vuodesta 2008 lähtien ollut saatavilla myös alkoholittomana versiona. Lisäksi se on jo saanut jalansijaa väkevien alkoholijuomien markkinoilla, joten Nordhausenin "lippulaivaviinat" tai Chantré-brandy kuuluvat myös osoitteeseen Rotkäppchen.
Kuohuviinin tuotanto Rotkäppchen
Nykyään kuohuviiniä valmistetaan kolmella tuotantomenetelmällä osoitteessa Rotkäppchen Sekt:
- Laajamittainen käyminen
- Pullokäyminen/transvasaatio
- Klassinen pullokäyminen
Laajamittainen käyminen
Tässä prosessissa viini kypsytetään suurissa paineistetuissa säiliöissä. Prosessi tunnetaan kansainvälisesti nimellä Charmat-menetelmä, joka on saanut nimensä nykyisen paineenkestävien liitososien menetelmän kehittäjän Èugene Charmatin mukaan, tai myös nimellä Metodo Martinotti Italiassa, joka on saanut nimensä prosessin perusidean kehittäneen enologin Federico Martinottin mukaan. Menetelmä levisi hyvin nopeasti sen jälkeen, kun sitä käytettiin ensimmäisen kerran 1900-luvun alussa Saksassa, joka oli varsin avoin teknologiselle kehitykselle.
Traditions-kuohuviinisarja Rotkäppchen, joka on tuotemerkin päätuote, valmistetaan tällä menetelmällä.
Transvase-prosessi
Prosessi on muunnelma klassisesta pullokäymisestä, jossa kuohuviiniä ei puristeta käsin (eli käymishiivaa ei poisteta), vaan se valutetaan ja suodatetaan erityisistä käymispulloista, annostellaan paineen alaisena ja kaadetaan sitten lopulliseen pulloon, jossa tapahtuu toinen käyminen. Tällä tavoin syntyy Rotkäppchen kuohuviinien pullokäymislinja.
Klassinen pullokäyminen
Se tunnetaan myös nimellä Méthode champenoise tai Méthode traditionelle, ja se on standardi maailmankuulujen kuohuviinien, kuten samppanjan, crémantin tai cavan, valmistuksessa. Peruskuohuviini sekoitetaan sokerin ja hiivan seokseen toista käymistä varten ja täytetään pulloon. Käymisen jälkeen hiiva siirretään pullon kaulaan haravoimalla ja hiivatulppa poistetaan. Kuohuviinin hävikki korvataan annostelulla, viinin ja sokerisiirapin seoksella, joka on ratkaiseva makuun. Rotkäppchen-Tällä menetelmällä tuotetut kuohuviinit merkitään "klassiseksi pullokäymiseksi".
Lisätietoja Rotkäppchen Sekt
Anschrift | |
---|---|
Firmenname: | Rotkäppchen-Mumm Sektkellereien GmbH |
Katu: | Sektkellereistraße 5 |
Kaupunki: | 06632 Freyburg/Unstrut |
Maa: | Saksa |
Region: | Saale-Unstrut |
Kontinent: | Eurooppa |
Kontakt & Web | |
Website: | https://www.rotkaeppchen.de/ |
Telefon: | +49 34464 34 0 |
Unternehmen | |
Perustamisvuosi: | 1856 |
Geschäftsführer: | Christof Queisser, Frank Albers, Dr. Mike Eberle |